Innowacje w ósmych klasach
W klasach ósmych są prowadzone od ubiegłego roku szkolnego innowacje pedagogiczne.
Klasa 8a pn. „Budujemy roboty i poznajemy inteligentne maszyny”.
Klasa 8b pn.” Cudeńka włókiennicze, mechaniczne oraz roboty”.
Uczniowie klasy 8a cztery lata rozwijali umiejętności z robotyki.
Na początku były zajęcia pn. „Pierwsze kroki z robotyką”, wtedy uczniowie bawili się na macie kodowania i mówiącym robotem DOC, stawiali pierwsze kroki z zestawem edukacyjnym Lego EDUCATION WeDo 2.0- robotem sterowanym na ekranie. Następnie zajęcia to zajęcia pn. „ Twórcze myślenie” , które dotyczyły robotów. Kolejny i ostatni etap, który trwał dwa lata to innowacja pn. „ „Budujemy roboty i poznajemy inteligentne maszyny”.
Uczniowie jako artyści, konstruktorzy, technicy, praktycy, informatycy, elektronicy rozwijali swoje zainteresowania i umiejętności na zajęciach, które szczególnie poświecono robotyce, czyli robotom.
Roboty były wykonane różnymi technikami, z różnych materiałów tj, kartony, drewno, metal, tworzywa sztuczne. W zależności od zastosowanego materiału zastosowano różne techniki łączenia szczególnie klejenie, lutowanie.
Uczniowie wykonali układy elektryczne i elektroniczne, które zastosowali w robotach. Budowali z klocków Lego. Konstruowali i programowali roboty na ekranie. Korzystali z gotowych instrukcji, rozwijając umiejętności odczytywania dokumentacji. Uczniowie bardzo chętnie korzystali z swoich rozwiązań. Dzięki ich kreatywności powstały roboty o różnych rozwiązaniach.
Zdyscyplinowana, kreatywna, pracowita, inteligentna, przedsiębiorcza nowatorska klasa 8a wykonała wiele różnych wytworów i te programowane na ekranie.
Wiele czasu poświęcili na konstruowanie i programowanie robotów w zestawach Lego Education WeDo 2.0 i Epitor – Robot X . Oba zestawy są programowane w językach programowania na urządzeniach mobilnych. Była przyjemna zabawa i wiele wytworów godnych uwadze.
Młodzi artyści, konstruktorzy, technicy, praktycy, informatycy, elektronicy zdobyte umiejętności wykorzystają w kształceniu i zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.
Klasa 8b - innowacja pn.” Cudeńka włókiennicze, mechaniczne oraz roboty”.
Innowacja rozwijała umiejętności kreowania i działania praktycznego na zajęciach z techniki. Chłopcy poprzez działania poznali dokładnie czym są maszyny, a uczennice rozwinęły umiejętności szycia maszynowego, projektowania odzieży, wykonania szablonów do zaprojektowanych kreacji oraz wykończenia wytworu. Pracowały również na krążku dziewiarskim wykonując dzianinę. Modelowanie odzieży ma ścisły związek z geometrią, zmieniamy płaską powierzchnię na przestrzenną i odwrotnie. Wszyscy działali odtwórczo, a następnie twórczo i kreatywnie. Dziewczyny zastosowały różne materiały włókiennicze takie jak: tkaniny, włóczki, nici do haftu, materiały usztywniające, guziki, ozdoby, gumki, taśmy ozdobne, filc. Chłopcy również pracowali różnymi narzędziami i materiałami tj. drewno, materiały papiernicze, tworzywa sztuczne, metal, a nawet wyroby włókiennicze. Uczniowie współpracowali ze sobą. - takie działania wprowadziły zmiany w organizacji pracy klasy. Obie grupy, czyli dziewczęta i chłopcy interesowali się robotyką i rozwojem techniki. Konstruowali i programowali według instrukcji oraz własnych pomysłów. Pracowali zestawem Lego EDUCATION WeDO 2.0 oraz bawili się mechanicznym smokiem, który działał na klaśniecie, gwizdek lub aplikacją na urządzeniach mobilnych.
Na zajęciach obowiązywał pewien algorytm - projektowanie, przygotowanie materiałów, stanowisk pracy i planu pracy, wykonanie i wykończenie zaprojektowanego wytworu, samoocena, wyciagnięcie wniosku, przestrzeganie przepisów bhp.
Uczennice i uczniowie osiągnęli zamierzony cel. Dziewczęta tworzą cudeńka włókiennicze z różnych materiałów włókienniczych i nie tylko, ponieważ pomagały i wspomagały również kolegów. Chłopcy nie boją się żadnej pracy, nabrali pewności siebie na miarę swoich możliwości, w używaniu różnych narzędzi np. nóż, piła, wiertarka, nożyce, lutownica, wypalarka oraz w wykonaniu poszczególnych operacji. Robili wytwory przypominające roboty, zabawki ruchome. Szukali nowych rozwiązań do zaprojektowania elementów ruchomych. Uczniowie odczytywali instrukcje, także bawili się zestawem komputerowym. Wszyscy wykonali przestrzenne szopki bożonarodzeniowe i stroiki wielkanocne. Zrozumieli jak szybko rozwija się technika, informatyka, inżynieria, mechatronika w otaczającym świecie.
Bez wątpliwości, uczniowie z klas ósmych projektują i tworzą „z niczego, coś”.
Tych umiejętności, które zdobyli, nikt nie jest wstanie im odebrać.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji, które przedstawiają działania artystów obu klas: 8a i 8b.