O szkole
Historia szkoły
W roku 1991 Rada Miasta Jastrzębia Zdroju, na wniosek rodziców, podjęła uchwałę o utworzeniu ośrodka dla dzieci niepełnosprawnych. Tak rozpoczęła działalność rehabilitacyjno – dydaktyczno – wychowawczą pierwszego września 1991r. placówka publiczna o nazwie Dom Nauki i Rehabilitacji dla Dzieci Niepełnosprawnych.
Wyposażenie
Z roku na rok szkoła wzbogaca się w coraz nowocześniejszy, specjalistyczny, sprzęt do edukacji, rewalidacji, rehabilitacji i terapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Obecnie uczniowie mogą korzystać z
- Nowoczesnej pracowni komputerowej ze stałym dostępem do Internetu (EFS),
- Laptopów,
- Tablic interaktywnych,
- Sprzętu do stosowania Metody Tomatisa (EFS),
- Sprzętu do terapii biofeedback (EFS),
- Sprzętu do terapii metodą Warnkego,
- Sprzętu do terapii i rehabilitacji Soundbeam,
- Sprzętu do terapii Reha Com,
- Sprzetu do terapii Play Attention,
- Wyposażenia sali Montessori,
- Multimedialnej pracowni logopedycznej (EFS),
- Nowoczesnego wyposażenia w sali biologicznej (EFS),
- Nowoczesnego wyposażenia sali fizycznej i chemicznej (EFS),
- Nowoczesnych pomocy w pracowni kształcenia zintegrowanego (EFS),
- Wysokiej technologii sprzętu i programów do porozumiewania się uczniów niemówiących (komunikatory, oprzyrządowanie komputerowe),
- Wyposażenia do zajęć umuzykalniających i muzykoterapii,
- Wyposażenia pracowni ceramicznej (EFS),
- Sprzętu do terapii SI (integracji sensorycznej) (EFS),
- Pomocy polisensorycznych (słuchowo, wzrokowo, dotykowo, węchowych).
Projekty i programy
Szkoła stale podejmuje nowe wyzwania realizując projekty na rzecz niepełnosprawnych uczniów. Do najważniejszych z nich należą Comenius, Parasol czy Program Logopedyczny.
Formy terapii
Specyfika pracy z osobami niepełnosprawnymi obliguje do wdrażania metod działających na wszystkie sfery każdego wychowanka. Wśród wielu stosowanych w szkole, na uwagę zasługują:
- Terapia z wykorzystaniem Metody Tomatisa,
- Terapia biofeedback,
- Terapia Warnkego,
- Terapia uwagi, koncentracji i pamięci Reha Com, Play Attantion,
- Metoda Montessori,
- Symultaniczno-sekwencyjna metoda wczesnej nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej,
- Metoda Dennisona,
- Metoda projektu,
- Metody aktywizujące,
- Metoda Knilla,
- Metoda Integracji Sensorycznej,
- Terapia muzyczno-ruchowa Soundbeam,
- Metoda W. Sherborne,
- Cztery pory roku – polisensoryczne poznawanie,
- Sposoby komunikacji pozawerbalnej (piktogram, PSC, Bliss, tablice komunikacyjne, gesty itp.),
- Artterapia,
- Bajkoterapia,
- Ergoterapia,
- Muzykoterapia,
- Metoda dobrego staru,
- Metoda prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- Terapia czaszkowo-krzyżowa.
Świetlica
Wszyscy uczniowie przed zajęciami lub po ich zakończeniu mogą być objęci opieką wychowawców w świetlicy. Zainteresowani rodzice proszeni są o pobranie wniosku, uzupełnienie oraz dostarczenie do wychowawców świetlicy.
Żywienie
Uczniowie kształcący się w naszej szkole moga skorzysać z obiadu i podwieczorku. Żywienie przygotowywane jest przez kuchnię w DNiR.
Dowóz
Uczniowie naszej szkoły mogą mieć zapewniony bezpłatny dowóz z domu do szkoły i ze szkoły do domu busami. Przewóz zapewnia organ prowadzący szkołę. Rodzice zapisujący dziecko do szkoły proszeni są o zgłoszenie chęci korzystania z przewozu.
Rehabilitacja
Dzieci objęte kształceniem w naszej szkole mają możliwość skorzystania z rehabilitacji medycznej. Jest ona prowadzona przez fizjoterapeutów szkoły i pracowników DNiR.